Milloin dieetti alkaa näkyä?

Milloin dieetti alkaa näkyä?

Dieetti usein houkuttelee, koska siinä luvataan nopeita muutoksia. Liian pieni painonpudotus ei ole kiinnostavaa, eikä sitä mainosteta tai uutisoida. Tulee kuitenkin muistaa, että median tehtävänä on myydä kiinnostavia uutisia tai mainoksia. Jos muutos on liian pieni, ei se kiinnosta ketään. 

Sama pikadieetti, joka toimi kaksi kuukautta sitten, ei välttämättä toimi enää. Mutta miksi nopea laihduttaminen ei usein onnistu monesti peräkkäin? Erityistä huomiota tuleekin kiinnittää siihen, että ennen dieetin aloittamista, perusteiden tulisi olla kunnossa. Näihin perusteisiin kuuluu järkevä ateriarytmi, perusterveellinen ja energiamäärältään riittävä ruokavalio, progressiiviseen treeniohjelma sekä riittävä palautuminen. Yhdessä nämä asiat luovat valmiuden onnistuneelle dieetti jaksolle ja saavat aineenvaihdunnan pelaamaan normaalisti. Jos ruokavalion pohja on ollut aikaisemmin retuperällä, voi kehityskaudella tapahtua jopa huomattavaa kiinteytymistä. Onnistunut kehityskausi mahdollistaa sen, että dieetti lähtee rullaamaan tehokkaasti alusta alkaen. 

Milloin ei kannata aloittaa dieettiä?

Muutoksille ei ole tarvetta, jos olet tyytyväinen nykyiseen kuntoosi. Dieetti ei myöskään ole järkevin vaihtoehto, jos olet sali urasi alkuvaiheessa ja olet normaalipainoinen. Tällöin ruokavalion perusteet luovat usein parhaat ja pitkäaikaiset tulokset. Dieettiä ei kannata myöskään aloittaa, jos olet yrittänyt pudottaa painoa nopeilla dieeteillä jo pidemmän aikaa. Edellä mainituissa tapauksissa järkevä ja riittävän pitkä kehityskausi on usein paljon järkevämpi vaihtoehto. Kehityskauden tarkoituksena on luoda vahvat perusteet dieetin aloitukselle ja tavoitteista riippuen kasvattaa mahdollisimman paljon lihasmassaa. Suuremmasta lihasmassasta on myös dieetillä hyötyä, sillä lihasmassa on energia-aktiivista kudosta.

Kuina kauan dieettiä pitää jatkaa, että tuloksia alkaa näkyä? 

Se kuinka hyvin perustukset on luotu ennen dieetin aloittamista, vaikuttaa siihen kuinka nopeasti tulokset alkavat näkyä. Useimmat meistä haluavat pitkäaikaisia tuloksia eikä nopeat ja suuret miinuskalorit tue valitettavasti tätä tavoitetta. Usein dieettillä tehtävät muutokset ovat liian suuria eikä niistä voi pitää kiinni dieetin loputtua. Itse asiassa arviolta noin 90% pikadieeteistä epäonnistuu ja pudotetut kilot tulevat takaisin. (Lähde: ScienceDaily, 1.12.2015.)

Artikkelin tarkoituksena ei ole vastustaa dieettejä. Dieetti voi olla järkevä vaihtoehto, jos se on toteutettu hyvillä valmisteluilla ja pitkäjänteisesti. Ennen aloittamista tulisi luoda riittävät valmistelut dieetille sekä järkevät välitavoitteet ja pitkän aikavälin tavoitteet. Tällöin tuloksia voi odottaa heti alusta lähtien! 

Lue seuraavaksi: 

Rasvanpoltto terveellisesti

Onko mahdollista samanaikaisesti kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa?