Siirry sisältöön
🌞 Kaikki tuotteet -24 % koodilla KESÄ24
🌞 Kaikki tuotteet -24 % koodilla KESÄ24
Tehokkaampi kuminauhatreeni - Näin vältät yleisimmät virheet

Tehokkaampi kuminauhatreeni - Näin vältät yleisimmät virheet

Kuminauhat ovat tehokas työkalu, joka tarjoaa paljon mahdollisuuksia monipuoliseen harjoitteluun. Kuitenkin, kuten kaikessa harjoittelussa, myös kuminauhatreenissä voi tehdä virheitä jotka hidastavat kehitystäsi merkittävästi. Tässä artikkelissa käsittelemme viittä yleisintä virhettä kuminauhatreenissä ja annamme vinkkejä yleisten sudenkuppien välttämiseksi.

1) Lisää vastuskuminauhan vastusta asteittain

Treeniuran alussa kehitys voi olla hyvinkin nopeaa, mutta ajan myöstä keho tottuu tiettyyn vastustasoon, mikä johtaa kehityksen hidastumiseen tai jopa pysähtymiseen. Progressiivinen vastuksen lisääminen tarkoittaa vastuksen asteittaista nostamista, jotta haastaisit lihaksiasi jatkuvasti enemmän.

Näin lisäät harjoitusvastusta oikein kuminauhatreeniin

Aloita kuminauhatreeni valitsemalla vastuskuminauha, joka tarjoaa sopivan haasteen nykyiselle tasollesi. Nosta vastusta maltillisesti ja kun olet tottunut tietyllä vastusasteella harjoitteluun, lisää vastusta kehityksen myötä asteittain. Siirtyminen tiukempaan vastuskuminauhaan kannattaa toteuttaa, kun saavutat tavoitellun sarjamäärän vaivattomasti.

Muista kuitenkin, että progressiivisen vastuksen lisääminen ei tarkoita tekniikan laiminlyömistä. Pidä huoli siitä, että suoritat liikkeet puhtaasti ja hallitusti, vaikka harjoitusvastus olisi kasvanut!


2) Vastuskuminauha on liian löysä eikä tarjoa riittävästi vastusta

Liian löysä vastuskuminauha ei tarjoa tarvittavaa haastetta lihaksillesi mikä hidastaa kuminauhatreenissä edistymistäsi. Vastuskuminauha tulisi valita niin, että saat juuri tehtyä tavoitellun toistomäärän. 


3) Kuminauha on liian kireä

Liian kireällä kuminauhalla puhtaan suoritustekniikan pitäminen on usein haastavaa. Tuleekin muistaa, että liikkeiden suorittaminen puhtaasti oikealla tekniikalla on tärkeämpää kuin suuri vastus. Liiallinen vastus voi johtaan huonoihin liikeratoihin tai vammoihin. Valitse kuminauha joka mahdollistaa hyvän tekniikan ylläpitämisen koko liikkeen ajan.


4) Suoritat samaa treeniohjelmaa liian pitkään

Vaikka tietty liike tai treeni tuntuu tehokkaalta, niin samojen harjoitusten tekeminen liian pitkään johtaa yksipuoliseen harjoitteluun. Vaihtelu on tärkeää lihasten monipuolisen kehittymisen kannalta. Tutustu erilaisiin kuminauhaharjoituksiin ja lisää monipuolisuutta treeneihisi vaihtelemalla liikkeitä ja harjoitusvastusta.


5) Treenaatko liian pitkiä treenejä? 

Pidä treenisi tehokkaina. Liian pitkät treenit johtavat usein uupumukseen, jolloin et saa harjoituksesta parhaita tehoja irti. Suunnittele treenisi niin, että ne ovat riittävän lyhyitä pitämään motivaatiota yllä, mutta tarpeeksi tehokkaita tuottamaan tuloksia. Tehokas 30-minuutin treeni riittää vallan mainiosti!

Maltillinen vastuksen nosto, oikeanlainen kuminauha, huolellinen tekniikka, vaihtelevat liikkeet ja tehokkaat treenit ovat avainasemassa onnistuneiden kuminauhatreenien saavuttamisessa!

Kirjoittanut Personal Trainer Sandor Rajanti

Katso videolta Top 5 yleisintä virhettä kuminauhatreenissä

Siirry FitHome kotitreeniohjelmaan tästä!

Edellinen artikkeli Katso kaikki liikepankista löytyvät liikkeet
Seuraava artikkeli Tampere parkrun: Hauska ja ilmainen yhteisötapahtuma kaikille

Lue myös seuraavat artikkelit: