Kuinka syödä terveellisemmin kodin ulkopuolella?

Olipa tavoitteenasi painonpudotus, lihasten kasvatus tai voiman hankinta, on tavoitteisiin pääsemisen esteenä usein ruokavaliosta lipsuminen eikä niinkään treenaamatta jättäminen. Tämä artikkeli tarjoaa sinulle konkreettisia kiireiseen arkeen sopivia keinoja, joiden avulla pysyt ruokavaliossasi paremmin ja saavutat tavoitteesi.

Miksi säännöllinen ateriarytmi on tärkeää?

Ruokavaliosta lipsuminen tapahtuu usein nälän päästessä yllättämään hetkellä, jolloin saatavilla ei ole valmista terveellistä ruokaa. Muutama repsahdus ei kuitenkaan kaada dieettiä ja onkin hyvä ymmärtää, että repsahdukset ovat osa painonpudotusta ja muutosprosessia. Repsahduksia tapahtuu ajoittain kaikille. Ruokavaliosta jatkuvasti lipsuttaessa tulisi kuitenkin miettiä sitä, kuinka jatkossa pystyy ennaltaehkäisemään vastaavia tilanteita. Yleinen syy on juuri edellä mainittu valmiiden aterioiden puuttuminen.

Koska matkustaessa omat ruuanlaitto mahdollisuudet ovat usein rajattu, keskitymme tässä artikkelissa siihen, kuinka syödä terveellisemmin kodin ulkopuolella.

Terveellinen aamupala kodin ulkopuolella

Jos vaihtoehtoja löytyy, suosi proteiinipitoista aamiaista, sillä proteiinipitoisen aamiaisen nauttiminen pitää verensokerin tasaisempana päivän aikana. Proteiini saa sinut myös tuntemaan olosi kylläisemmäksi pidempään ja auttaa säilyttämään lihasmassaa, jos treenejä tulee tehtyä vähemmän. Terveellinen aamupala vapauttaa energiaa tasaisesti elimistön käyttöön. Näin olo pysyy skarppina ja pirteänä koko päivän ilman sokerista tulevia energiapiikkejä.

Miten syödä terveellisemmin ravintolassa?

Lähtökohtaisesti ravintolassa syödessä olisi hyvä suosia vähähiilihydraattisia vaihtoehtoja ja enimmäkseen proteiinin lähteitä. Muista kuitenkin, jos tarjolla on laadukkaita hiilihydraatteja eivät ne ole haitaksi. Näitä ovat pasta, riisi, peruna, kasvikset ja muut kuidun lähteet. Laadukkaat hiilihydraatit ovat tärkeitä painonhallinnassa. Vältä sen sijaan tyhjiä/nopeita hiilihydraatteja, kuten esimerkiksi sokeria.

    Hiilihydraatit illalla auttavat nukahtamaan paremmin ja parantavat unen laatua, kun taas liian rasvaisen ruuan nauttimisen illalla on todettu haittaavan unen laatua ja lyhentävän palauttavaa syvää unta.  

    Vältä seuraavia ruokia ravintolassa

    • Uppopaistettu 
    • Dipattu
    • Kermaisa
    • Sokeroitu

    Yläpuolella mainitut esimerkit sisältävät usein paljon transrasvoja, sokeria tai suolaa. 

    Voiko laihduttaja juoda alkoholia?

    Työmatkoilla tulee usein ulkona syömisen lisäksi nautittua alkoholia. Jos määrät pysyvät kehon painoon nähden maltillisina eikä alkoholi vaikuta unen laatuun, ei tällä ole suurtakaan vaikutusta.

    Alkoholin suurin lihottava tekijä ei ole pelkästään alkoholin sisältämät piilokalorit vaan myös se, että alkoholi vähentää rasvanpolttoa, sillä se syrjäyttää muiden ravintoaineiden polttamista energiaksi. Alkoholin vaikutuksen alaisena ihmisen elimistö ei siis pysty polttamaan rasvaa yhtä tehokkaasti kuin normaalisti, koska keho keskittyy ensisijaisesti alkoholin poistamiseen verenkierrosta. Jos juot esimerkiksi viiniä kannattaakin valita lasiinsa mieluummin kuivempia viinejä, sillä niissä on usein vähemmän energiaa.

    Juo riittävästi vettä!

    Riittävällä veden juonnilla et ainoastaan välty ikävältä nestehukalta, vaan autat myös kehoasi toimimaan optimaalisesti. Ravintolaruoka sisältää usein myös huomattavasti enemmän suolaa verrattuna kotona valmistettuun ruokaan. Jos siis tavoittelet energisempää oloa tai parempaa kehon koostumusta, kannattaa omat vedenjuonti tottumukset ottaa tarkasteluun.

    Miten riittävä nesteytys sitten auttaa kehoa toimimaan paremmin? Kun juot tarpeeksi, pidät huolta munuaisten toiminnasta ja siten kehon puhdistautumisesta. Lisäksi helpotat ruoansulatusta pitämällä aineenvaihduntasi käynnissä. Halutessasi polttaa rasvaa tehokkaasti kannattaa ruokavalion lisäksi muistaa huolehtia päivittäisestä nesteytyksestä.

    Lue seuraavaksi: 

    Milloin dieetti alkaa näkyä?

    Cheat ateria vai hiilihydraattitankkaus?