Aamutreeni – kannattaako tyhjällä mahalla harjoitella?

Aamutreeni – kannattaako tyhjällä mahalla harjoitella?

Usein kuuluu puhuttavan treenaamisesta ennen aamaista. Tyhjällä mahalla treenaaminen eli paastotreeni tai fasted cardio tarkoittaa sitä, että treenaat aamulla ennen kuin olet syönyt mitään. Tällöin kehosi on niin sanotussa paastotilassa. 

Tätä kuulee usein suositeltavan, sillä yleinen uskomus on, että paastotilassa treenaaminen auttaa painonpudotuksessa. Perehdytään tähän seuraavaksi hieman tarkemmin. 

Onko tyhjällä mahalla treenaamisesta hyötyä?

Jos lähdet treenaamaan heti herättyäsi, kehosi saa energiaa varastoituneesta rasvasta ja hiilihydraateista äskettäin syömäsi ruoan sijaan, jonka puolestaan tulisi johtaa korkeampaan rasvanpolttoon.

Aiheesta on tehty useita tutkimuksia, mutta perehdytään vuonna 2016 tehtyyn tutkimukseen, joka osoittaa paastotilassa treenaamisen hyödyt painonhallinnan kannalta. Tutkimukseen osallistui 12 miestä ja tuloksista havaittiin, että ne, jotka eivät syöneet aamiaista ennen harjoittelua polttivat enemmän rasvaa ja vähensivät kalorin saantia seuraavan 24 tunnin aikana. Toiset tutkimukset ovat kumonneet kyseisen teorian, sillä nimittäin vuonna 2014 tehdyssä tutkimuksessa 20 naisella ei havaittu merkittäviä eroja kehon koostumuksen muutoksissa ryhmien välillä, jotka söivät tai paastosivat ennen harjoittelua. Kyseisessä tutkimuksessa seurattiin painoa, kehon rasvaprosenttia ja vyötärön ympärystä neljän viikon ajan. 

 

Voiko tyhjällä mahalla treenaamisesta olla haittaa?

Vaikka tyhjällä mahalla treenaamisesta saattaa saada pieniä hyötyjä rasvanpolttoon, voi treenaaminen tyhjään vatsaan myös saada kehosi käyttämään proteiinia polttoaineena. Proteiinia taas tarvitaan lihasten polttoaineeksi eli lihasten rakentamiseen ja korjaamiseen harjoituksen jälkeen. Lisäksi rasvan käyttäminen energiana ei välttämättä tarkoita, että alentaisit kehon kokonaisrasvaprosenttia tai polttaisit enemmän kaloreita. Jotkut tutkimukset ovat myös osoittaneet, että  lihasten hajoaminen lisääntyy, kun harjoittelemme pitkän paaston, kuten yön jälkeen. Strength and Conditioning Journal -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan paastotilassa juokseminen tuotti kaksi kertaa enemmän proteiinien hajoamista lihaksissa kuin paaston aikana.

 

Sopiiko aamutreeni tyhjällä vatsalla sinun tavoitteisiin?

Riippuen tavoitteistasi, aamutreenejä tyhjällä vatsalla voi hyödyntää harjoittelun tukena. Erityisesti kiireiseen arkeen aamutreenit antavat usein hyvän vasteen. Jos tavoitteena on kuitenkin polttaa rasvaa ja säilyttää lihasmassaa voi optimaalinen nopeasti imeytyvä ateria olla paikallaan ennen treeniä. 

 

Lähteet:

Bachman. 2016. Exercising in the fasted state reduced 24-hour energy intake in active male adults. Saatavissa: https://www.hindawi.com/journals/jnme/2016/1984198/. 

Schoenfeld BJ. 2014. Body composition changes associated with fasted versus non-fasted aerobic exercise. Saatavissa: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1186/s12970-014-0054-7.  

Strength and Conditioning Journal. 2011. Does cardio after an overnight fast maximize fat loss? Saatavissa: https://journals.lww.com/nsca-scj/Fulltext/2011/02000/Does_Cardio_After_an_Overnight_Fast_Maximize_Fat.3.aspx.